Makale : İnceleme : Oyun Metni
  • Güngör Dilmen'in “Deli Dumrul” ve “Akad'ın Yayı” oyunlarının bence en önemli yanları, yıllardır tartışması süren ve günümüzde de henüz çözümlenmemiş olan, geleneksel sanatlardan yararlanma, onları çağdaşlaştırma, evrensel boyutlar kazandırma sorunlar
  • Doksanüç, Victor Hugo'nun son romanıdır, aynı zamanda yazarın en uzun sürede oluşturduğu yapıtı; yalnız yazıya geçirilmesi altı ay (16 Aralık 1872 - 9 Haziran 1873) sürmüştür. Hugo romanının bitiminden iki yıl sonra ölmüştür. Ayrıca Doksanüç Hugo'nun
  • “Tarihte, ölmüş olan ölmemiştir... Kendileriyle birlikte gömülen gelecek parçasını geri vermedikleri sürece ölülerle kurulan diyaloglar kesilmemelidir" diyen Heiner Müller Tarih'le çok uğraşır, neredeyse hesaplaşır onunla. Aslında pek hesaplaşma da d
  • Sabahattin Kudret Aksal 1948'den bu yana oyun yazıyor. Onun tiyatro çizgisini izlemek, içinde yaşadığı zamanı anlama ve onu yeniden yaratma zorunluluğu duyan sanatçının geçirdiği aşamalara, gelişimine tanık olmaya götürür insanı. Yazarın yapıtlarına
  • Nazım Hikmet, İvan İvanaoviç Var mıydı, Yok muydu? oyununu 1955 yılında Moskova'da yazmış. Oyun aynı kentte afişten indirilmeden önce birçok yerde sahnelenmiş, büyük ilgi toplamış, tartışma konusu olmuş; Fransızca'ya çevrilip Jean Paul Sartre'in yöne
  • Peter Handke dünya yazınının genç ve ilginç adlarından biri. Avusturya'lı yazar, ilk kez l968'de sahnelenen Kaspar adlı oyununda dil'le bir hesaplaşmaya gider. Ve bir iletişim aracı olması gereken dilin aslında insanı kalıplaştıran, ona benliğini yit
  • Maske Ve Ruh, birbiriyle sıkı dost olan Nasreddin Hoca ile "Şekispir"in Ahret ile Dünya arasında mekik dokuduğu, "Klemanso, Vilson, Briyan" gibi kişiliklerin gökyüzünden yeryüzünü izledikleri, "Sokrat"ın ruhla ilgili tartışmalara katıldığı ya da Ibni
  • Bir mizah ustası olan Mikhail Boulgakov, başka bir mizah ustasını, Molière'i anlatırsa ve kod olarak kendine Horace'ın bir özdeyişini, "Gerçeği gülerek söylememe ne engel olabilir?"i seçerse ve anlattıkları Özdemir İnce gibi usta bir ozan-çevirmen ta
  • Mahmud ile Yezida ve Taziye, çeşitli yazı ve şiirleriyle tanıdığımız Murathan Mungan'ın iki oyunu. Her ikisinde de geleneksel sevda öykülerinden yola çıkıp, modern tragedya diyebileceğimiz bir biçem ye kurgu denemesiyle, feodalizmin çöküş sürecinde y
  • Bilal Bey, 1930 yılları İstanbul'unda Kuzguncuk'ta yaşayan bir paşazadedir. Günlerini o dönemde gözde olan lokanta, gazino ve eğlence yerlerine gitmekle, evdeyse sürekli olarak mahalleyi gözetlemekle geçirir. Sonradan adı Sümbül Hanım olarak değişmiş
  • Piet Bezuidenhaut: Kırk, kırk beş yaşlarında bir Afrikaner. İngiliz şiiri tutkunu. Her fırsatta Afrikaner ağzıyla hayranlık duyduğu dizeleri söyler, alıntılar okur. Çiftçilik yaparken kuruyan, ölen toprak karşısında güçsüzlüğüne daha fazla dayanamayı
  • Eylemim özgürlüğümdür". Jean Paul Sartre’ın Sinekler oyununun ana sözü bu; Orestes'in ağzından söylenir ve yapıtın mesajını oluşturur. Yapı, eylem üstüne kurulmuştur, kişiler (Halk, Klitemnestra ve Aigisthos, Orestes, Elektra, Jüpiter, Öğretmen) Eyle
  • Dostoyevski'nin ünlü romanı Suç ve Ceza'yı bu kez bir tiyatro uygulaması olarak okuduğunda insan ister istemez -her uyarlamada olduğu gibi- kaynak metinle bir karşılaştırmaya gidiyor. Ve uyarlanan yapıtla ilk tanışma, daha çok iki türün savaşımı (Kay
  • Şahmeran, yazarın da belirttiği gibi, daha çok Doğu ve Güney Doğu Anadolu'da anlatılan bir halk masalından yola çıkılarak yazılmış bir yapıt. Masalı önce «masalımsı bir roman» olarak ele almayı düşünen Erhan Bener, konuyu özellikle simgesel yanını vu
  • Çağdaş Türk Tiyatrosu'nda şiddet olgusunu irdelemek amacıyla genelde gündemde olan yani sık sık sahnelenen, söz konusu edilen ya da son yıllarda seyirci önüne çıkmış oyunlara bakıldığında bunların çoğunun 1980'li yılların ürünü olduğu görülür. Gerçek
  • “Theope", Coşkun Büktel'in ilk oyunu. Çok yönlü yazılmış, çeşitli okuma düzlemleri gerektiren yapıt, seyircisini de, yönetmenini de, oyuncusunu da zorlayacak türden. Yazar, klasik bir konudan, Aiskhylos'un "Thebai'ye Karşı Yediler" oyununda işlenene
  • Kendini, giderek içinde yaşamış bulunduğu ortamı soruşturan, bir tür hesaplaşmaya giden bir yazarın yazma serüveni.
    Enka Bilim ve Sanat ödülleri 1984 Tiyatro Birincilik Ödülü'nü kazanan Ülkü Ayvaz'ın Yeniden Yaratma adlı yapıtının ana konusu bu. O
  • Mehmet Ulusoy'un 1986 İstanbul Festivali'ne Ernest Hemingway'den uyarladığı YAŞLI ADAM ve DENİZ'le katılması, nicedir düşündüğüm, tartıştığım, yazılarımda göz önünde bulundurmaya özen gösterdiğim birkaç noktayı yazmaya zorladı beni.
    Sorun şu: Bir
  • "Onlar odanın ucundalar, artık gitmeyi bekliyorlar. Bizse özgürüz ve mutlu olmamız isteniyor."
    Doğu bloğunda herhangi bir ülkede pansiyon olarak işletilen yazlık büyük bir ev. Mevsim, yaz Zaman, II. Dünya Savaşı sonrası. Ve aynı uzamda karşılaşan
  • Antik düşünceyi öğrenen, o zamana dek insan özgürlüğünü en iyi ve en etkin biçimde işlemiş olan Yunan ve Latin kültürlerine dönen, 17. yüzyılın tiyatrosunun ilginç özelliklerinden biri de oyuncunun önem kazanmasıdır. Bu dönemin yazarları, yine eskile
  • Oyunun romandan daha güçlü bir iletişim aracı olduğuna inanan Jean-Paul Sartre, 1940’lardan sonra yeniden bu türe yönelir. Sartre’a göre yazarın amacı,insanı olduğu gibi değil, eylem içinde göstermek olmalıydı ki bu da ancak, tiyatro türüyle gerçekle
*
aile, a. fugard, antigone, ast, a. vitez, anlatı, bilsak tiyatro, bilsak tiyatro atölyesi, b. karasu, b. necatigil, birey, brecht, boulgakov, baskı, birey olma, bir halk düşmanı, beden, bakış, bakan, bakılan, baktırma, büchner, chéreau, cinsellik, claudel, çağdaş türk tiyatrosu, çağdaş tiyatro, çocuk/birey, çehov, çocuk oyunları, çocuk tiyatrosu, çağdaş sahne tasarımı, dil/beden, damıtılmış kırmızı, doğu-batı uygarlığı, dil/düşünce, düş/gerçek, dil ve düşünce, dram, danton'un ölümü, doksanüç, dil, dramaturgi, dramaturg, dostoyevski, dekor, dil arayışı, ellen stewart, eylem/özgürlük,